Kehonhuollon tärkeys, erilaisten kehonhuoltokonstien kokeilua

Tämä aihe on itselleni niin vieras, että aloitin jutun laatimisen siten, että mietin, minkälaisia erilaisia kehonhuoltokeinoja tiedän. Tässä ne ovat (siinä järjestyksessä, kun tulivat mieleen):

  • Infrapunapussi
  • Jooga
  • Rullailu
  • Pallo
  • Venyttely
  • Rentoutuminen

Tällä viikolla minulla oli siis kehonhuoltoviikko. Kokeilin kaikkia yllä luettelemiani juttuja ja tältä ne tuntuivat:

  • Infrapunapussi: Maanantaina oli tosi hyvä ajankohta infrapuna- eli hyvinvointipussille. Olimme pojan kanssa aamupäivällä ulkoilemassa ja päätin, että päiväuniajan koittaessa, menen itse sohvalle infrapunapussiin makaamaan. Laitoin pussin päälle tunniksi, silmät kiinni ja pussin alkaessa lämmittää, olin jo unessa. Puoli tuntia pussissa pystyy yleensä hyvin torkkumaan, sen jälkeen alkaa olla niin kuuma, että nukkuminen ei enää onnistu. Olinkin ottanut kaukosäätimen viereeni ja laitoin television päälle loppuajaksi. Infrapuna nopeuttaa lihasten palautumista ja parantaa aineenvaihduntaa. Lisäksi tuollainen tunnin paikallaanolo on todella rentouttavaa. Kaikenkaikkiaan olo on aivan ihana pussissa vietetyn ajan jälkeen! Miksiköhän tämänkin käyttö jää kuitenkin melko vähäiseksi, vaikka kotoa löytyy? Lisää infrapunapussista voit lukea täältä. Ja saman asianhan tietysti ajaa infrapunasauna, joita en olekaan vielä Ladyillä kokeillut, vaikka sielläkin niitä on kaksi, asiakkaiden varausten mukaan vapaasti käytettävissä!
  • Jooga:Tiistaina minulla oli pitkästä aikaa vapaapäivä ja kokeiluun pääsi Ladyjen Hot Lady jooga. En ollut koskaan aikaisemmin ollut minkäänlaisessa joogassa aiemmin. Jotenkin kuvittelin meneväni jonkinlaiselle venyttelytunnille, toki olen kuullut, että joogassa tehdään asanoita ja nähnyt kuviakin eri asennoista. Heti tunnn aluksi ohjaaja kertoi, että tiedossa on melko rankka tunti, mutta ei hätää, kaikki selviävät siitä kyllä. Ja sitten tehtiin erilaisia kiertoliikkeitä, lankkuja, taivutuksia. Olin ihan pyörällä päästäni ja kauhuissani, koska se olikin paaljon rankempaa kuin olin kuvitellut! Sisältyihän tuntiin toki myös niitä venytyksiä ja kaikista positiivisin asia itselleni oli, kun lopuksi tehtiin hartiaseisonta. Aika tarkalleen vuosi sitten koitin hartiaseisontaa enkä päässyt asentoon mitenkään. Toki sitten ajan kanssa ja kun tarpeeksi paljon teki heijaavaa liikettä, asento tuli helpommaksi. En nyt ollutkaan aikoihin tehnyt liikettä, koska tälläiset kropalle hyväätekevät liikkeet eivät selkeästikään kuulu ohjelmistooni, mutta joogassa pääsin hartiaseisontaan suoraan yhdellä yrittämällä ja se oli vielä helppoa! Joogan jälkeen olo oli taas oikein mahtava, kyllähän tätä tekisi useamminkin, jos vain olisi aikaa.
  • Rullailu:Keskiviikkona vuorossa oli rullailu. Ajoitin rullailun salitreenin jälkeen, itse asiassa en tiedä, onko se sille paras ajankohta, täytyykin kysyä PT:ltäni Katilta, kun seuraavaksi näemme. Joka tapauksessa, jälleen tätäkin kehonhuoltokeinoa kohtaan ennakkoasenteeni olivat, mitä olivat. Yleensähän salitreenin jälkeen joko suuntaan suoraan saunaan, teen siellä pienen pienet venyttelyt ja that’s it. Ajattelin, että rullailuun menee jotenkin hirveästi aikaa, vaikka olen kuullut monesti sanottavan, että viidessä minuutissa ehtii käydä koko kropan läpi. No, laitoin ajastimeen viisi minuuttia aikaa ja aloin rullailla. Ehdin juuri ja juuri käydä koko kropan läpi, kun kello jo piippasi ajan kuluneen. Siis, viisiminuuttinen kului TODELLA nopeasti, olisin voinut rullailla vaikka kuinka paljon pidempäänkin! Sanottakoon kuitenkin tästäkin, että vuosi sitten, kun aloin käydä kehonhuoltotunneilla ja lihasvoimani oli tosi heikko, rullailu oli paljon raskaampaa ja tuntui pahemmalta. Nyt, kun jaksan kannatella itseäni käsieni ja jalkojeni varassa, rullailu oli itse asiassa tosi helppoa. Koska rulla löytyy kotoakin, voisin jopa kuvitella, että ottaisin tuon viisiminuuttisen päivittäiseksi rutiiniksi.
  • Pallo: Ja sitten kokeilin lehdessä näkemääni Palauttele palloillen-jutun ohjetta. Ja tykästyin! Oli jotenkin tosi kiva tehdä pallon kanssa kiertoliikkeitä, taivutuksia ja rullailuja. Minulla on ollut synnytyksestä lähtien vähän ongelmia alaselän kanssa ja tässä jumpassa oli juuri sellaisia liikkeitä, jotka tuntuivat vaikuttavan juuri tuonne alaselkään. Itse käytin aika isoa ja pehmeää palloa, joka sopi tähän tarkoitukseen hyvin. Pienemmällä ja kovalla pallolla olemme joskus tehneet lihashuoltoa myös, sillä pääsee käsiksi juuri niihin kipeimpiin ja jumittuneimpiin kohtiin, vielä paremmin kuin rullan kanssa.
  • Venyttely: Yleensä teen treenin jälkeen lyhyet venytykset niille lihaksille, joita olen treenannut. Ja se onkin sitten siinä. Tiedän, että jos ei nyt ihan päivittäin, niin ainakin kerran ja mielellään useamminkin viikossa olisi hyvä tehdä kunnon venytykset. Se vaan jää niin helposti. Vaikka venyttely on lihaksien kehittymiselle tärkeää ja olisi itsellenikin vielä entistä tärkeämpää nyt, kun oikeasti salitreenikin alkaa olla rankka ja lihakset kehittyvät. En ole koskaan ollut niin jäykkä, että venytteleminen tekisi kipeää, vaikkei liikkuvuuteni mitenkään hääppöinen olekaan. Pitkän venyttelyn tekeminen on pääsääntöisesti tosi mukavaa ja olo on venyttely jälkeen hyvä ja vetreämpi.
  • Rentoutuminen: Kuinka vaikeaa rentoutuminen välillä onkaan? Päässä vilisee ajatuksia enemmän kuin koskaan, kun pitäisi tyhjentää pää kaikista ajatuksista. Onneksi on olemassa kaikenlaisia rentoutusäänitteitä, jotka auttavat ainakin itseäni rentoutumaan. Olen kerran käynyt myös yhden illan pituisella Mindfulness-kurssilla, josta päälimmäisenä mieleeni jäi, miten rentouttavaa se oli. Mieheni nukahti loppurentoutuksen aikana lähes välittömästi ja taisin itsekin torkahdella, vaikka tarkoitus olikin pysyä hereillä. Mindfulnesista ja rentoutumisesta puhutaan nykyään paljon, varmaan kun kaikilla on koko ajan niin kova kiire ja tekemättömät asiat pyörivät päässä vielä nukkumaan mennessä. Puhelinriippuvuus vaivaa ainakin minua, vielä viimeisenä nukkumaan mennessä pitää vähän räplätä kännykkää. Mitenhän siitä tavasta oppisi eroon?

Minkälainen olo on kehonhuoltoviikon jälkeen? Verrattuna normaaliin, jolloin teen vain treenin jälkeen hyvin lyhyet venytykset? Hmm.. Kuten tuosta yltä voi lukea, nuo kaikki kehonhuoltojutut olivat tosi mukavia, joihinkin ei mene edes paljon aikaa, olo on jälkeenpäin hyvä ja usein myös rentoutunut. Miten ihmeessä nämä sitten jäävät? Täytyy vaan rääkätä itseään koko ajan niin, että lihaksiin sattuu tai että hiki lentää?

Viime syksynä, aloittaessani elämäntapamuutostani, kävin Ladyillä suurimmaksi osaksi kehonhuoltotunneilla. Mielestäni niistä oli hyvä aloittaa, sai tehtyä tavaksi lähteä salille, vaikkei siellä mitään rankkaa liikuntaa harrastanutkaan. Kävelin tuolloin myös tosi paljon, joten erilaiset venyttely- ja kehonhuoltotunnit tekivät tosi hyvää varsinkin jalkojen lihaksille. Nyt, kun olen alkanut treenaamaan salilla, kehonhuoltotunnit ovat taaksejäänyttä elämää. Okei, osittain sen vuoksi, ettei minun ole aikataulullisesti mahdollista tässä elämäntilanteessa päästä ohjatuille tunneille, mutta mikä estää tekemästä samoja juttuja kotona? Tätä juttua kirjoittaessa olen nyt saanut miettiä aihetta enemmän ja ainakin HALUAISIN saada kehonhuoltoa lisättyä viikkoihini. Täytyy aloittaa pienestä. Jos vaikka viikottain yksi noista tällä viikolla kokeilemistani jutuista?

Rentoutunein terveisin, Heidi

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

w

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s