Kuka on Heidi Onnentunteesta?

Moikka!

Olen Heidi, 36-vee.Kotoisin olen Porista, mistä muutin pääkaupunkiseudulle vuonna 2005. Työskentelin alkuun useamman vuoden ravintola-alalla ja valmistuin siinä sivussa tradenomiksi. Asuin pitkään Järvenpäässä ja vieläkin ajoittain haikailen sinne takaisin muuttamisesta. Niinkuin kyllä Poriinkin. Parhaiten viihdyn kuitenkin juuri näissä asetelmissa, jotka tällä hetkellä vallitsevat, hoitolani sekä kotini sijaitsevat muutaman sadan metrin päässä toisistaan!

Perheeseeni kuuluu avomieheni sekä 2,5-vuotias poikamme. Lisäksi meillä asustaa kaksi maatiaiskissaa.

Olen tehnyt aika erilaisia töitä vuosien mittaan, yhteistä niissä kaikissa kuitenkin on asiakaspalvelu. Jämähdin opiskeluaikoina ravintola-alalle, koska pidin asiakkaiden kanssa olemisesta. Osa kanta-asiakkaista kutsui minua ”meidän tarjoilijaksi”, tuollainen palaute tuntuu ihan parhaalta! Ravintolavuosien jälkeen työskentelin ”oman alan töissä” rahoitusyhtiössä seitsemän vuotta. Tuon toimistotyöni ohessa kävin kaksi ja puoli vuotta kestäneen kosmetologikoulun. Kun koulu päättyi keväällä 2013, aloin tosissani suunnitella oman hoitolan perustamista. Hoitolani otti ensimmäiset asiakkaat vastaan lokakuussa 2013. Kesäkuussa 2014 hoitolani muutti nykyiseen sijaintiinsa Leiviskätielle. Olemme asuneet mieheni kanssa Lassilassa vähän yli kuusi vuotta. Pidämme alueesta älyttömästi ja siksi halusin myös hoitolani Lassilaan!

Yritykseni virallinen nimi on KauneusPopUp. Alkuperäinen liikeideani oli toimia ilman omaa liiketilaa, popup-hoitolana yritysten tiloissa tai asiakkaiden kotona. Toisen työn ohella tätä oli vaikea toteuttaa, joten järkevämmäksi ideaksi muodostui liiketilassa toimiminen. Teen silti tosi mielelläni myös kotikäyntejä, popup-hoitolani on mahdollista toteuttaa lähes missä vain!

Onnentunne-nimi hoitolalleni syntyi Leiviskätien hoitolan avajaisissa. Pyysin asiakkailtani nimiehdotuksia ja sainkin paljon tosi hyviä ehdotuksia. Yksi ehdotuksista oli Happy Feeling. Olin itse ajatellut koko ajan haluavani suomenkielisen nimen ja tuosta väänsin sitten Onnentunteen. Se kuvaa niin hyvin hoitolani tarkoitusta: olla unelmien työpaikka minulle, unelmien hoitopaikka sinulle!

Parasta työssäni oletkin sinä, asiakkaani! Se, että juuri sinä olet tyytyväinen poistuessasi hoitolani ovesta, antaa minulle jotain hyvin arvokasta, hyvän mielen ja onnentunteen. Kaikki asiakkaani ovat minulle tärkeitä ja on kiva tavata sattumalta myös hoitolan ulkopuolella ja vaihtaa kuulumisia. Useamman asiakkaani kanssa olen tässä kolmen vuoden aikana ystävystynytkin ja tapaamme hoitolan ulkopuolella myös ihan tarkoituksella.

Monesti minulta kysytään, mitä hoitoja tykkään tehdä kaikista eniten. Siihen on vaikea vastata, koska yksi työni loistavista puolista on se, että jokainen päivä on aina erilainen, koska saan tehdä monipuolisesti kaikkia palveluvalikoimiimme kuuluvia hoitoja. En osaa valita yhtä suosikkia, mutta kasvohoidoista ja sokeroinneista tykkään ehkä vielä vähän enemmän kuin muista! Olen tosi innoissani löydettyäni HydraFacialin, josta on kuluneen vuoden aikana tullut yksi hoitolan suosituimmista hoidoista!

Vapaa-ajastani olen aikaisemmin kirjoitellut paljon blogissani. Äitiysloman ja hoitovapaan jälkeen vapaa-aika ja liikuntaharrastukset ovat vähän vähentyneet. Opiskelin vuonna 2017 Personal Traineriksi, aloitin opinnot samaan aikaan palatessani täysipäiväisesti töihin! Toki priorisoimalla olisi liikunnallekin varmasti löytynyt aikaa, mutta helpostihan sitä käy niin, että keskittyy niihin muka tärkeämpiin asioihin ensin… Siispä liikuntaharrastuksien uudelleen käynnistäminen on tällä hetkellä menossa, kun opinnotkin on saatu kunnialla päätökseen!

❤ Heidi

Relaamista ja treenaamista

Silmääni osui yksi artikkeli tanskalaisesta hyggeilystä. Oli tietysti pakko avata artikkeli, kun en ollut tuosta koskaan kuullutkaan. Hyggeily on (minulle siitä tulleen mielikuvan mukaan) pimeän vuodenajan rennosti ottamista. Artikkelissa kerrottiinkin, että suomalaisilla on tapana vaatia itseltään liikaa, myös pimeään aikaan, jolloin ollaan väsyneempiä, eikä jakseta samalla lailla.

Ajattelinkin vähän kokeilla tätä hyggeilyä. Otin mukaan äidiltä äitienpäivälahjaksi saamani kirjan (joo, aikaa lukemiselle ei ole tässä puoleen vuoteen hirveesti ollut) ja suuntasin Ladyille. Hmmm… kuulostaako oudolta? Miksi minä salille lähden hyggeilemään? No, koska kuntosalin lisäksi sieltä löytyy myös vaikka mitä muuta. Ensimmäisenä istahdin hetkeksi olohuoneeseen kirkasvalolampun loisteeseen juomaan teetä ja lukemaan kirjaani. Tullessani olin varannut infrapunasaunan, minne meninkin kirjani kanssa loikoilemaan puoleksi tunniksi. Infrapunasauna ei muuten tuntunut niin tukalalta kuin kotonani oleva infrapuna-/hyvinvointipussi. Saunan jälkeen asettauduin vielä hierovaan tuoliin vartiksi, ilman kirjaa ja tuossa vaiheessa olisin jo voinut vaikka nukahtaa siihen tuoliin. Oli muuten hiukan normaalia salikäyntiä rentouttavampi kerta tämä. Vähän tuntui oudolta, kun ei ollut salikamoja mukana eikä ollut tarkoituskaan treenata. Selkeästi pystyin rentoutumaan paremmin kuin kotona! Eli suosittelen muillekin kokeilemaan! 🙂 Että tulipahan käytyä kuntosalilla tekemässä ei mitään! Olin liikkeellä autolla vielä kaiken lisäksi 😀

En ole jotenkaan päässyt treenaamisessa siihen tavoitteeseen salillakäyntikertojen suhteen kuin haluaisin. Ehdin käymään salilla keskimäärin kaksi kertaa viikossa, vaikka haluaisin käydä neljä kertaa. Yritän paikata tätä käyntivajetta treenaamalla kotona. Olen tehnyt erilaisia treenejä, kuten:

  •  muokannut saliohjelmani kuminauhalla tehtäväksi treeniksi
  • usein teen HIIT:iä, koska se on nopeasti tehty, vaikkei olekaan yhtään mukavaa
  • viikonloppuna teimme miehen kanssa yhdestä lehdestä löytämäni yhteistreenin, joka oli rankka, mutta myös niin hauska, että lähes joka liikkeen kohdalla sai nauraa
  • Kotona löytyvät TRX-remmitkin pääsevät välillä käyttöön, vaikka niitä voisi kyllä käytellä useamminkin…
  • tänäänkään en tehnyt saliohjelman mukaista treeniä, vaikka olin jopa salilla ja aloitin ohjelmaa. Siellä oli kuitenkin juuri alkamassa Voima-tunti, johon kaipailivat yhtä osallistujaa, jotta saatiin parillinen lukumäärä. Lupauduin osallistumaan ja meillä oli tosi hyvä treeni. Keräsimme parin kanssa 1000:tta pistettä siten, että toinen polki kuntopyörällä ja jokainen kulutettu kalori pyörän näytöllä oli yksi piste, toinen taas teki vatsalihaksia ja jokainen vatsalihas toi pottiin yhden pisteen. Fiilis tuon aikamoisen tehokkaan treenin jälkeen on taas aivan loistava!

Ehkä näin pimeään vuodenaikaan ei tarviikaan ottaa niin vakavasti, treenaa sitten vähän vähemmän, jos ei jaksa tai ehdi enempää, syö vähän sinne päin, eihän sen ruokavalion muutenkaan tarvii 100 %:sti toteutua ja muistaa ottaa rennosti!! Itse huomaan ainakin, että teetä kuluu kuppitolkulla, kun on niin mukava joka välissä nautiskella kupponen kuumaa. Unohdan kuitenkin helposti, kuinka tärkeitä lepo ja uni ovat, tänään taas viiden tunnin yöunien jälkeen olen miettinyt aihetta paljonkin. Miten ihmeessä pääsisin nukkumaan aikaisemmin?!!? Varmaan ainakin nyt siten, että tämä juttu loppuu tähän ja toivotan hyvää yötä!

-Heidi

Laihduttamisen lopettaminen

Olen lopettanut laihduttamisen! Ja nyt olenkin sitten ihan hukassa…

Painoni on ollut melko lailla grammalleen sama jo parin kuukauden ajan, vaikka olen syönyt arkisin n. 500 kaloria kulutusta vähemmän per päivä. Viikonloppuisin tosin olen syönyt vähän löysemmin, joten ehkä silloin on tullut tankattua liikaakin viikolla syötyjen miinuskaloreiden vuoksi. Olen siis haudutellut laihduttamisen lopettamisajatusta päässäni jo jonkin aikaa. Tavatessani viimeksi PT:ni Katin, kävimme ruokavaliotani läpi ja päädyimme muuttamaan sen painonhallitsijan ruokavalioksi! Eli nyt ei ole tarkoituksena enää laihtua (tai ainakaan tällä hetkellä laihtua), vaan hankkia lisää lihasta ja vähentää rasvakudosta eli kiinteytyä!

Uusi ruokavalioni sisältää niin paljon enemmän ruokaa, että en edes tiedä, miten saan kaiken syötyä. Mutta nyt ateriat ovat ainakin tasaisempia eikä minun tarvitse iltaisin miettiä, mitä vielä söisin saadakseni päivän kalorit täyteen. Päiväsaikaan syöminen on muutenkin paljon järkevämpää, kun silloinhan sitä energiaa tarvitaan. Esimerkiksi aamupuuroannokseni on niin suuri, ettei se mahdu millekään kodistamme löytyvälle lautaselle! Joten hieman miettimistä tämä uusi ruokavalio vaatii. Lisäksi ongelmakseni on muodostunut lämpimät ruoat, olen kyllästynyt kaikkeen ja söisin mieluusti vain välipaloja ja puuroa. Olen ollut lapsesta saakka tosi huono syömään, ehkä tämä kyllästymiseni liittyy vähän siihenkin. Täytyisi opetella tekemään maistuvampia ruokia….

Puuroa taikinakulhosta! Enää ei pädekään laihdutuksessa kätevä keino käyttää pienempää astiaa syödäkseen vähemmän.
Puuroa taikinakulhosta! Enää ei pädekään laihdutuksessa kätevä keino käyttää pienempää astiaa syödäkseen vähemmän.

Toissaviikolla ruokavalioni ei toteutunut kovinkaan hyvin, olin matkalla pohjoisessa ja sekä matkustaminen että kylässä olo ovat vielä itselleni melko haasteellisia. Jostain syystä veden juonti jää vähäiseksi, ruokailut muuttuvat epäsäännöllisiksi eikä tule samalla tavalla liikuttuakaan. No, kuluneella viikolla olen nyt paremmin alkanut tutustua tähän uuteen ruokavaliooni ja kokemukseni siitä ovat tällaiset:

  • ruokailut kestävät kauemmin! Tämä on vähän haasteellista välillä, kun yritän syödä samaan aikaan poikani kanssa ja hänen ruokailuaikansa vain lyhenevät koko ajan, kaikki muu tuntuu olevan kiinnostavampaa kuin syöminen..
  • ei ole nälkä koko ajan. Silti nälkä ehtii tulla ennen seuraavaa ruokailua, joten ei tarvitse syödä, vaikkei ole nälkä.
  • jaksan treenata tehokkaammin. Sen huomaan siitä, että jaksan säätää painoja koko ajan vähän suuremmiksi, tehdä enemmän toistoja ja sarjoja. Ja lihakset tulevat sopivan kipeiksi 🙂
  • olen energisempi. Jos vaan tähän vuodenaikaan voi olla energinen, niin ainakin vähän enemmän energiaa riittää selvitä tästä pimeästä ajanjaksosta.

Huomaan lisäksi, että tämähän olikin aivan loistava aika muuttaa ruokavaliota. Meillä on nyt ollut joka viikonloppu jotain menoa, reissuja, juhlia yms., jolloin on kuitenkin ihan kiva syödä vähän vapaammin eikä stressata siitä, että en oikeasti voisi, kun olen dieetillä. Eikä sitä paitsi ole hyväksikään olla koko ajan dieetillä, kropan pitää antaa välillä myös levätä. Mikäs siihen olisikaan loistavampi ajankohta kuin talvi, jolloin muutenkin pukeudutaan toppavaatteisiin 😀

Kyllähän mä silti jo suunnittelen, että sitten alkuvuodesta, kun kroppa on saanut pari kuukautta tankkausta, otan taas dieettivaihteen päälle ja karistan ne viimeiset, itseä häiritsevät kilot vielä pois.

Tsemppiä kaikille omien tavoitteiden kanssa!

-Heidi

 

Kehonhuollon tärkeys, erilaisten kehonhuoltokonstien kokeilua

Tämä aihe on itselleni niin vieras, että aloitin jutun laatimisen siten, että mietin, minkälaisia erilaisia kehonhuoltokeinoja tiedän. Tässä ne ovat (siinä järjestyksessä, kun tulivat mieleen):

  • Infrapunapussi
  • Jooga
  • Rullailu
  • Pallo
  • Venyttely
  • Rentoutuminen

Tällä viikolla minulla oli siis kehonhuoltoviikko. Kokeilin kaikkia yllä luettelemiani juttuja ja tältä ne tuntuivat:

  • Infrapunapussi: Maanantaina oli tosi hyvä ajankohta infrapuna- eli hyvinvointipussille. Olimme pojan kanssa aamupäivällä ulkoilemassa ja päätin, että päiväuniajan koittaessa, menen itse sohvalle infrapunapussiin makaamaan. Laitoin pussin päälle tunniksi, silmät kiinni ja pussin alkaessa lämmittää, olin jo unessa. Puoli tuntia pussissa pystyy yleensä hyvin torkkumaan, sen jälkeen alkaa olla niin kuuma, että nukkuminen ei enää onnistu. Olinkin ottanut kaukosäätimen viereeni ja laitoin television päälle loppuajaksi. Infrapuna nopeuttaa lihasten palautumista ja parantaa aineenvaihduntaa. Lisäksi tuollainen tunnin paikallaanolo on todella rentouttavaa. Kaikenkaikkiaan olo on aivan ihana pussissa vietetyn ajan jälkeen! Miksiköhän tämänkin käyttö jää kuitenkin melko vähäiseksi, vaikka kotoa löytyy? Lisää infrapunapussista voit lukea täältä. Ja saman asianhan tietysti ajaa infrapunasauna, joita en olekaan vielä Ladyillä kokeillut, vaikka sielläkin niitä on kaksi, asiakkaiden varausten mukaan vapaasti käytettävissä!
  • Jooga:Tiistaina minulla oli pitkästä aikaa vapaapäivä ja kokeiluun pääsi Ladyjen Hot Lady jooga. En ollut koskaan aikaisemmin ollut minkäänlaisessa joogassa aiemmin. Jotenkin kuvittelin meneväni jonkinlaiselle venyttelytunnille, toki olen kuullut, että joogassa tehdään asanoita ja nähnyt kuviakin eri asennoista. Heti tunnn aluksi ohjaaja kertoi, että tiedossa on melko rankka tunti, mutta ei hätää, kaikki selviävät siitä kyllä. Ja sitten tehtiin erilaisia kiertoliikkeitä, lankkuja, taivutuksia. Olin ihan pyörällä päästäni ja kauhuissani, koska se olikin paaljon rankempaa kuin olin kuvitellut! Sisältyihän tuntiin toki myös niitä venytyksiä ja kaikista positiivisin asia itselleni oli, kun lopuksi tehtiin hartiaseisonta. Aika tarkalleen vuosi sitten koitin hartiaseisontaa enkä päässyt asentoon mitenkään. Toki sitten ajan kanssa ja kun tarpeeksi paljon teki heijaavaa liikettä, asento tuli helpommaksi. En nyt ollutkaan aikoihin tehnyt liikettä, koska tälläiset kropalle hyväätekevät liikkeet eivät selkeästikään kuulu ohjelmistooni, mutta joogassa pääsin hartiaseisontaan suoraan yhdellä yrittämällä ja se oli vielä helppoa! Joogan jälkeen olo oli taas oikein mahtava, kyllähän tätä tekisi useamminkin, jos vain olisi aikaa.
  • Rullailu:Keskiviikkona vuorossa oli rullailu. Ajoitin rullailun salitreenin jälkeen, itse asiassa en tiedä, onko se sille paras ajankohta, täytyykin kysyä PT:ltäni Katilta, kun seuraavaksi näemme. Joka tapauksessa, jälleen tätäkin kehonhuoltokeinoa kohtaan ennakkoasenteeni olivat, mitä olivat. Yleensähän salitreenin jälkeen joko suuntaan suoraan saunaan, teen siellä pienen pienet venyttelyt ja that’s it. Ajattelin, että rullailuun menee jotenkin hirveästi aikaa, vaikka olen kuullut monesti sanottavan, että viidessä minuutissa ehtii käydä koko kropan läpi. No, laitoin ajastimeen viisi minuuttia aikaa ja aloin rullailla. Ehdin juuri ja juuri käydä koko kropan läpi, kun kello jo piippasi ajan kuluneen. Siis, viisiminuuttinen kului TODELLA nopeasti, olisin voinut rullailla vaikka kuinka paljon pidempäänkin! Sanottakoon kuitenkin tästäkin, että vuosi sitten, kun aloin käydä kehonhuoltotunneilla ja lihasvoimani oli tosi heikko, rullailu oli paljon raskaampaa ja tuntui pahemmalta. Nyt, kun jaksan kannatella itseäni käsieni ja jalkojeni varassa, rullailu oli itse asiassa tosi helppoa. Koska rulla löytyy kotoakin, voisin jopa kuvitella, että ottaisin tuon viisiminuuttisen päivittäiseksi rutiiniksi.
  • Pallo: Ja sitten kokeilin lehdessä näkemääni Palauttele palloillen-jutun ohjetta. Ja tykästyin! Oli jotenkin tosi kiva tehdä pallon kanssa kiertoliikkeitä, taivutuksia ja rullailuja. Minulla on ollut synnytyksestä lähtien vähän ongelmia alaselän kanssa ja tässä jumpassa oli juuri sellaisia liikkeitä, jotka tuntuivat vaikuttavan juuri tuonne alaselkään. Itse käytin aika isoa ja pehmeää palloa, joka sopi tähän tarkoitukseen hyvin. Pienemmällä ja kovalla pallolla olemme joskus tehneet lihashuoltoa myös, sillä pääsee käsiksi juuri niihin kipeimpiin ja jumittuneimpiin kohtiin, vielä paremmin kuin rullan kanssa.
  • Venyttely: Yleensä teen treenin jälkeen lyhyet venytykset niille lihaksille, joita olen treenannut. Ja se onkin sitten siinä. Tiedän, että jos ei nyt ihan päivittäin, niin ainakin kerran ja mielellään useamminkin viikossa olisi hyvä tehdä kunnon venytykset. Se vaan jää niin helposti. Vaikka venyttely on lihaksien kehittymiselle tärkeää ja olisi itsellenikin vielä entistä tärkeämpää nyt, kun oikeasti salitreenikin alkaa olla rankka ja lihakset kehittyvät. En ole koskaan ollut niin jäykkä, että venytteleminen tekisi kipeää, vaikkei liikkuvuuteni mitenkään hääppöinen olekaan. Pitkän venyttelyn tekeminen on pääsääntöisesti tosi mukavaa ja olo on venyttely jälkeen hyvä ja vetreämpi.
  • Rentoutuminen: Kuinka vaikeaa rentoutuminen välillä onkaan? Päässä vilisee ajatuksia enemmän kuin koskaan, kun pitäisi tyhjentää pää kaikista ajatuksista. Onneksi on olemassa kaikenlaisia rentoutusäänitteitä, jotka auttavat ainakin itseäni rentoutumaan. Olen kerran käynyt myös yhden illan pituisella Mindfulness-kurssilla, josta päälimmäisenä mieleeni jäi, miten rentouttavaa se oli. Mieheni nukahti loppurentoutuksen aikana lähes välittömästi ja taisin itsekin torkahdella, vaikka tarkoitus olikin pysyä hereillä. Mindfulnesista ja rentoutumisesta puhutaan nykyään paljon, varmaan kun kaikilla on koko ajan niin kova kiire ja tekemättömät asiat pyörivät päässä vielä nukkumaan mennessä. Puhelinriippuvuus vaivaa ainakin minua, vielä viimeisenä nukkumaan mennessä pitää vähän räplätä kännykkää. Mitenhän siitä tavasta oppisi eroon?

Minkälainen olo on kehonhuoltoviikon jälkeen? Verrattuna normaaliin, jolloin teen vain treenin jälkeen hyvin lyhyet venytykset? Hmm.. Kuten tuosta yltä voi lukea, nuo kaikki kehonhuoltojutut olivat tosi mukavia, joihinkin ei mene edes paljon aikaa, olo on jälkeenpäin hyvä ja usein myös rentoutunut. Miten ihmeessä nämä sitten jäävät? Täytyy vaan rääkätä itseään koko ajan niin, että lihaksiin sattuu tai että hiki lentää?

Viime syksynä, aloittaessani elämäntapamuutostani, kävin Ladyillä suurimmaksi osaksi kehonhuoltotunneilla. Mielestäni niistä oli hyvä aloittaa, sai tehtyä tavaksi lähteä salille, vaikkei siellä mitään rankkaa liikuntaa harrastanutkaan. Kävelin tuolloin myös tosi paljon, joten erilaiset venyttely- ja kehonhuoltotunnit tekivät tosi hyvää varsinkin jalkojen lihaksille. Nyt, kun olen alkanut treenaamaan salilla, kehonhuoltotunnit ovat taaksejäänyttä elämää. Okei, osittain sen vuoksi, ettei minun ole aikataulullisesti mahdollista tässä elämäntilanteessa päästä ohjatuille tunneille, mutta mikä estää tekemästä samoja juttuja kotona? Tätä juttua kirjoittaessa olen nyt saanut miettiä aihetta enemmän ja ainakin HALUAISIN saada kehonhuoltoa lisättyä viikkoihini. Täytyy aloittaa pienestä. Jos vaikka viikottain yksi noista tällä viikolla kokeilemistani jutuista?

Rentoutunein terveisin, Heidi