Seitsemän viikkoa,seitsemän kiloa-pienryhmävalmennuksen anti

Kirjoittelinkin jo aiemmin osallistuneeni Ladylinella järjestettyyn Miinuskymppi-pienryhmävalmennukseen. Nyt valmennus on päättynyt ja haluan jakaa teille kokemukseni viimeisten seitsemän viikon ajalta.

Pienryhmävalmennus piti sisällään kahdeksan tapaamista ja valmennuksen kokonaispituus oli seitsemän viikkoa, tapasimme siis kerran viikossa aina samaan aikaan. Ensimmäisellä kerralla tapaamisessa tehtiin alkumittaukset Tanita-kehonkoostumusmittarin avulla ja kirjattiin jokainen ylös omat tavoitteemme, sekä kokonaistavoite että tavoite valmennuksen ajalle.

Itse osallistuin ryhmään saadakseni lisätukea jo käynnissä olevalle elämäntapamuutokselleni. Alkutapaamisessa kirjasin tavoitteikseni liikunnan lisäämisen, lepoon ja uneen panostamisen sekä maksimissaan seitsemän kilon painonpudotuksen (imettäessä, kuten toki myös muuten, terveellinen painonpudotus on 500 g-1 kg/viikko).

Seisemän viikon valmennuksen aikana meillä oli kaksi painonhallintaan liittyvää luentoa sekä neljä yhteistä treenikertaa, lisäksi jo mainitsemani alkutapaaminen ja lopuksi kehonkoostumusmittauksen ja loppuarvioinnin sisältämä päätöstapaaminen. Valmennuksen päättymisen jälkeen jokaisella osallistujalla on vielä yksi henkilökohtainen tapaaminen valmentajan kanssa.

Ryhmässämme oli seitsemän osallistujaa ja tukenamme sekä valmentajanamme toimi Jesse. Heti alkuun meille perustettiin myös Whatsapp-ryhmä. Sinne kaikki viestittelivät, mihin ryhmäliikuntatunneille ovat osallistumassa tai milloin ovat menossa salille. Huomasin ainakin itse, että kun aamulla laittaa viestin, että illalla menen salille, niin pakkohan sinne on sitten illalla lähteä, vaikka ei niin jaksaisi tai huvittaisikaan. Tai, kun huomaa, että muut ovat jatkuvasti treenaamassa, on kai itsekin lähdettävä. 🙂

Mitä sain irti valmennuksesta?

  • Heti valmennuksen käynnistyttyä aloimme kotona keskittyä enemmän perheemme nukkumisasioihin. Olin yli puoli vuotta nukkunut maksimissaan kaksi tuntia putkeen ja se alkoi kyllä kieltämättä tuntua. Teimme päivärytmiimme paljon muutoksia ja tämän seitsemän viikon aikana yömme ovat parantuneet todella paljon, muutaman kerran pikkuinenkin on nukkunut jopa yhdeksän tuntia putkeen!
  • Lisäsin liikuntaa ja varsinkin rasittavampaa liikuntaa seitsemän viikon aikana todella paljon. Kirjasin viiden viikon ajan kalenteriin liikuntakerrat ylös: yhtenä viikkona liikuntakertoja oli 4, yhtenä 6, yhtenä 7 ja kahtena 5. Joka viikko olen pitänyt kuitenkin ainakin yhden lepopäivän. Nyt valmennuksen loputtua huomasin olevani todella väsynyt ja pidinkin kolme lepopäivää putkeen. Tuon pienen tauon jälkeen liikkumaan lähteminen tuntui taas vähän hankalalta, mutta salitreenin tekeminen oli paljon helpompaa kunnon palautumisen jäljiltä! Koin tuon kalenteriin kirjaamisen motivoivaksi ja tuleehan sitä tosiaan helpommin lähdettyä liikkumaan, kun se on kirjoitettuna ylös kalenteriin.
  • Painoni tippui vahingossa tasan seitsemän kiloa seitsemän viikon aikana. Olin siitä vähän ihmeissäni, sillä monena, monena päivänä valmennuksen aikana paino tuntui junnaavan vain samoissa lukemissa ja tavallaan huomasin painon putoamisen vasta valmennuksen päätteeksi. Tietysti olin asiasta myös todella tyytyväinen! Kovin suuria ponnisteluja painon pudottaminen ei vaatinut, en valmennuksen aikana muuttanut juurikaan ruokavaliotani, vaikka aluksi saimmekin myös ruokavalioehdotuksen noudatettavaksi. Ruokavalioni oli jo ennestään hyvin samankaltainen kuin tuo ehdotus ja välillä tämän seitsemän viikon aikanakin olen soveltanut ruokavaliotani aika paljon. Yksi asia, minkä olen tässä viimeisen puolen vuoden aikana oppinut, on se, että painonhallinta ei missään nimessä ole, eikä saakaan olla, tiukkapipoista ja tiukkarajaista. Kun ottaa vähän rennommin, voi keskittyä myös muihin asioihin kuin painonhallintaan eikä tapahdu kyllästymistä.
  • Alla olevassa kuvassa on kehonkoostumusmittauksen tulokset ennen ja jälkeen valmennuksen. Olen tyytyväinen siitä, että rasvaprosentti on tippunut paljon ja tiputetuista kiloista suurin osa on rasvaa eli lihaksen määrä on jopa vähän kiloissa kasvanut.
Kuvassa kehonkoostumusmittauksen tulokset ennen ja jälkeen valmennuksen.
Kuvassa kehonkoostumusmittauksen tulokset ennen ja jälkeen valmennuksen.

Vielä kehonkoostumusmittauksenkin mukaan tavoitteita riittää. Enää ei ole paljon matkaa normaalipainoon ja -rasvaprosenttiin, niitä tavoittelemaan siis!

Suosittelen ehdottomasti pienryhmävalmennuksia myös muille. Ryhmästä saa aina lisää motivaatiota ja kannustusta. Ladylinen seuraavat pienryhmät starttaavat 23.3., jos haluat niistä lisätietoja, ota yhteyttä Ladylineen täältä.

Itse keskityn seuraavaksi vain yhteen ryhmään, meidän haagalaisten elämäntapamuutosryhmään. Olemme suunnitelleet personal trainerin kanssa treenaamista myös tämän ryhmän kesken. Ja kuten varmaan moni muukin, odotamme myös kovasti kevättä ja lumien sulamista, jotta pääsemme kunnolla myös ulos liikkumaan! Vielä tänä talvena en ainakaan itse saanut kaivettua sitä ulkona liikkumisen motivaatiota esille, tykkään vaan niin kovin paljon enemmän siitä, että on lämmintä, aurinkoista eikä varsinkaan liukasta! 🙂

Kevättä odotellessa!

Ps. Olen tehnyt helmikuun alusta alkaen töitä sunnnuntaisin ja ensi kuussa teen sunnuntaiden lisäksi myös tiistai- ja torstai-iltaisin. Ajan saat kätevimmin varattua nettiajanvarauksen kautta.

 

Terkuin, Heidi

 

 

 

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

w

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s