Kaaos- ja ideakirja apuna elämäntapamuutoksessa (ripauksella joulukuulumisia)

Haluaisin ihan ensimmäiseksi kiittää kaikkia, jotka ovat blogitekstejäni lukeneet, olen saanut aivan ihanaa palautetta! Toivon todella, että teksteistäni voi joku toinenkin saada ideoita muutosten toteuttamiseksi.

Tämänkertaisen tekstini aiheena on Kaaos- ja ideakirja ja miten olen tuota kirjaa käyttänyt apuna elämäntapamuutoksen suunnittelussa ja toteutuksessa.

Elämäntapamuutoksen toteuttaminen on stressaavaa, kun pitää keskittyä siihen, että jotain muutosta oikeasti tapahtuu eikä palata niihin samoihin, vanhoihin tapoihin. Lisäksi elämään stressiä luo jatkuva kiire. Ei ehdi työkiireiden ja arjen pyörittämisen lomassa keskittyä omaan itseen ja oman elämän parantamiseen. Muutoksen tekeminen vaatii kuitenkin paljon työtä ja varsinkin henkisellä puolella (toki myös fyysistä, jos ajattelee vaikka omaa kunnonkohotustarvettani, jolloin treeniä pitäisi saada viikko-ohjelmaan lisättyä paljon siitä täydellisestä liikkumattomuudesta). Ei riitä pelkästään se, että päättää, että nyt tämä ja tämä asia elämässä muuttuu ja alkaa vaan noudattamaan uusia tapoja, vaan asioita on oikeasti mietittävä ja ajatuksen tasolla saatava mieli muuttumaan uusien tapojen mukaiseksi.

Olen löytänyt oman elämäntapamuutokseni tueksi aivan loistavan työkalun, Kaaos- ja ideakirjan. Itse asiassa aloin käyttämään kirjaa muutokseni tukena vähän kuin vahingossa, aiemmin kun käytin sitä apuna yritykseni pyörittämisessä. Tekemättömät työt ja runsas määrä ideoita on parempi kirjoittaa ylös kuin yrittäen pitää kaikki mielessään. Kirja sopiikin melkein mihin tarkoitukseen tahansa ja kenelle tahansa. Itse olen näin äitiyslomallakin saanut kirjoittamisesta suuren avun, kun tuntuu, ettei muistissa pysy mikään ja kaikki on kirjoitettava ylös ja tietysti myös kalenteriin.

Kaaos- ja ideakirja stressin selättämiseen. Mahtava työkalu silloin, kun mielessä pyörii vähän liikaakin ajatuksia!
Kaaos- ja ideakirja stressin selättämiseen. Mahtava työkalu silloin, kun mielessä pyörii vähän liikaakin ajatuksia!

Miten siis käytän kirjaa hyödykseeni elämäntapamuutoksessa?

Kaaos- ja ideakirja auttaa unelmien toteuttamisessa. Unelmana itselläni tietenkin on päästä hyvään kuntoon ja voida paremmin. Olen kirjoittanut kirjan avulla tavoitteeni ylös, jakanut ne pienempiin osiin, tehnyt suunnitelmia tapojen käyttöön ottamiseksi ja vakiinnuttamiseksi osaksi elämäntapojani. Kirjan avulla on helpompi toteuttaa asioita, ovathan ne paperilla ylhäällä, vähän niin kuin kirjallisina ohjeina. Ja kun tavoitteet on jaettu pienempiin osiin, on asioita helpompi muuttaa ja lopputuloksena on sitten se suuremman tavoitteen toteutuminen.

Kirja vähentää stressiä, kun voin keskittyä vain siihen yhteen pieneen asiaan, jota olen muuttamassa. Muutosta toteutettaessa tulee paljon lisäideoita siitä, mitä kaikkea muutakin voisin elämässäni muuttaa/parantaa. Nämä ideat kirjaan sitten ylös odottamaan vuoroaan eikä minun tarvitse pähkäillä parin päivän päästä, että mikäs olikaan se asia, joka oli mielessäni aikaisemmin… voin katsoa sen tarvittaessa kirjastani.

Kaaos- ja ideakirja tosiaan sopii ihan kaikille, koska sitä voi käyttää mihin tahansa, mistä ikinä saatkaan ideoita. ”Kirja on omiaan silloin, kun halutaan kehittyä henkilökohtaisessa elämässä, saada helpotusta stressiin tai meneillään olevaan kaoottiseen elämäntilanteeseen. Kirjan tuoma helpotus on myös pitkäkestoinen: sen säännöllisellä käytöllä ylläpidetään tasapainoa ja mielenrauhaa”

Kirja sisältää erillisen osion ja ohjeet  kaaoksen hallintaan sekä ideoiden järjestelyyn ja näiden lisäksi runsaasti omaa kirjoitustilaa. Kirja on toiminnallinen työkirja ja apuväline stressinhallintaan ja sisältää todella selkeät, helposti seurattavat ohjeet. Kun pääset kirjoittamisen makuun, huomaat pystyväsi keskittymään paremmin oleelliseen!

Kaaos- ja ideakirja on porvoolaisen mainostoimistoyrittäjä Maija Luomalan teos stressin poistamiseksi.

 

Jos haluat itsellesikin oman Kaaos- ja ideakirjan, tee ihmeessä itsellesi hyvä uudenvuodenlupaus ja päätä vähentää stressiä elämästäsi! Kirjan avulla se onnistuu helpommin. 🙂

Joulun jälkeen moni miettii taas ”uuden elämän” aloittamista. Joulu on rauhoittumisen ja yhdessäolon aikaa. Meidän joulu oli tänä vuonna erilainen kuin aiemmin, olihan tämä ensimmäinen joulumme perheenä. Jouluaattona pojallamme oli 6 kk-päivä ja hänkin pääsi joulupöydässä syöttötuoliin istumaan ja maistelemaan ensimmäistä kertaa porkkanaa ja bataattia. Jouluhan tietysti on myös syömisen aikaa. Helposti tulee kerralla syötyä liikaa, kun on jos jonkinmoista sorttia tarjolla. Huomasimme siskoni kanssa, että lasten ollessa nyt mukana kuvioissa, syöminen jää vähemmälle, kun siihen ei voi (onneksi!) enää kunnolla keskittyä! Ehdin sen sijaan miettiä sitä, miten monta kertaa olen itsekin päättänyt vuoden vaihtuessa aloittaa tuon ”uuden elämän”. Ja tottakai tuli tänäkin vuonna syötyä suklaata sun muuta herkkua enemmän kuin olisi järkevää, mutta tällä kertaa huomasin, että osasin olla itselleni armollisempi kuin aiemmin. Tiesin, että joulun ollessa ohi, palaan takaisin syksyn aikana käyttöönotettuihin, terveellisiin ruokailutottumuksiin. Aiemmin, kun sitä uutta elämää olen päättänyt aloitella, on jo ajatuskin tuntunut raskaalta, kun olen miettinyt sitä, miten suuri se muutos tulee olemaan. Kävin ennen joulua pari kertaa treenaamassa personal trainerin kanssa ja se oli mielestäni oikein järkevä ratkaisu, koska mieleen jäi kytemään houkuttelevana ajatus treenaamisen aloittamisesta. Olemme olleet harmittavasti koko perhe jo useamman viikon enemmän ja vähemmän flunssaisia, joten joudun vielä hetken aikaa treenaamisen aloitusta siirtämään. Tammikuun alussa aloitan kuitenkin suurella innolla sekä omatoimisen treenaamisen että treenaamisen pienryhmässä personal trainerin opastuksella. Näistä sitten myöhemmin lisää! 🙂

Tätä vuotta on enää muutama tunti jäljellä, joten haluankin vielä lopuksi toivottaa aivan ihanaa ja menestyksekästä uutta vuotta ihan jokaiselle! Uskotaan unelmiimme, niin ne toteutuvat! 🙂

Terkuin, Heidi

 

 

Elämäntapamuutos-tapaaminen

Osallistuin marraskuun alkupuolella elämäntapamuutos-tapaamiseen. Tapaamisen järjesti ihana Eliisa yrityksensä, Sinun Psykologi tiloissa. Paikalla meitä oli yhteensä viisi naista, kaikilla tietysti jonkinlainen kiinnostus elämäntapamuutokseen. Keskustelimme tapaamisessa yleisesti siitä, minkälaisia mielikuvia elämäntapamuutos sanana aiheuttaa ja minkälaisia elämäntapamuutoksia olemme itse kukin tehneet tai tekemässä. Tämä teksti onkin siis tavallaan referaatti tapaamisestamme ja aihekin on jo mainittu muutamaan kertaan tähän mennessä! 🙂

Elämäntapamuutos liitetään aika vahvasti aina laihduttamiseen. Se kyllästyttää monia, koska kuten moni meistä tietää, laihdutus on yleensä aika kuurimaista, eikä siitä opita uusia elämäntapoja, jolloin mitään muutosta ei ole tapahtunut. Television laihdutusohjelmia ihannoidaan, vaikka tosiasiassa ne ovat silkkaa rääkkiä. Monet (myös minä aikaisemmin) yrittävät toimia samalla lailla tai ainakin lähes samalla lailla kuin ohjelmissa ja sitten koetaan epäonnistumisen tunteita, kun puolessa vuodessa ei tipukaan 40 kiloa (kun motivaatio/jaksaminen ei riitä kuin pari kuukautta). Ja mihin muuhun epäonnistumisen tunteet johtavat kuin repsahtamiseen! Psykologi-Eliisan mielestä kaikkien elämäntapamuutosten tulisi lähteä omista arvoista ja itselleen pitää olla armollinen. Usein unohtuu se, että elämästä pitäisi osata myös nauttia ja jotenkin ainakin itse olen todella usein sivuuttanut sanonnan ”kaikkea kohtuudella”, kun olen ollut niin ehdoton. Eli joko syön terveellisesti ja liikun paljon tai sitten en tee kumpaakaan. Nykyään kaikki halutaan kaikki tänne nyt heti-asenteella. Ja kuvitellaan, että kilot on myös mahdollista karistaa tuosta vaan, onnistuuhan se televisiossakin. Ihmiset ovat kuitenkin todella kiireisiä ja kompromisseja on tehtävä. Joinain päivinä on jäätävä kotiin siivoomaan, vaikka sitten viikkoon ei saakaan mahtumaan sitä kolmea salitreeniä. Tai muuta vastaavaa.

Elämäntapamuutos ei kuitenkaan tapahdu hetkessä. On tutkittu, että aikaa jonkin tavan vakiintumiseen menee n. puoli vuotta. Ilmankos itsekin olen aina palannut vanhoihin huonoihin tapoihin, kun kyllästyminen tiukan ruokavalion ja sitäkin tiukemman kuntokuurin noudattamiseen on tapahtunut parin kolmen kuukauden kuluttua aloituksesta.

Eräs osallistujista kertoi työssänsä huomanneensa, että parhaat tulokset saavat ne, jotka tekevät pienimmät muutokset. He ovat myös tyytyväisimpiä tuloksistaan. Eli tässä valossahan ei kannata haluta kaikkea ja nyt! vaan aloittaa pienestä. Nimittäin pienet muutokset missä tahansa asiassa kumuloituvat. Ja mieti, jos joka kuukausi tekee yhden pienen muutoksen, vuodessa on päässyt jo 12 askelta eteenpäin! Eli ei muuta kuin kirjaamaan ylös, mitä oikeasti itse haluaisit muuttaa omassa elämässäsi ja mikäli muutos kaikenkaikkiaan on suuri, se kannattaa jakaa pienempiin osiin ja lähteä toteuttamaan yhtä osiota kerrallaan. Kerron seuraavassa blogitekstissäni lisää oman elämäntapamuutokseni apuvälineestä, Kaaos- ja ideakirjasta. Kun asiat kirjaa ylös ja noudattaa tämän stressinhallintakirjan oppeja, ei tarvitse yöllä valvoa miettimässä päätään puhki tekemättömiä asioita!

Yleensä elämäntapamuutoksen aloittaminen vaatii sen, että ihmiselle tapahtuu jotain pysähdyttävää. Oli se sitten sairastuminen, työpaikan menettäminen tai kuten itse koen itselleni tapahtuneen, vauvan syntymä. Tai mitä tahansa suurta ja mullistavaa. Miksi vasta silloin aletaan oikeasti ajatella itseä ja omaa hyvinvointia?

Jos haluaisit keskustella elämäntapamuutokseen liittyvistä asioista lisää ja kenties suunnittelet tai olet aloittanutkin jonkinlaisen elämäntapamuutoksen, ota yhteyttä tässä alla olevan yhteydenottolomakkeen kautta! Haluaisin koota itselleni vertaistukiryhmän muutoksen ja ajattelun tueksi.

Tässä vielä ”loppukevennykseksi” kuva meiltä kotoa tänä vuonna löytyvästä joulukalenterista. Kuten jo tuolla aiemmin tekstissä mainitsin, pienet muutokset kumuloituvat suuremmiksi muutoksiksi. Sama on myös esimerkiksi positiivisuuden osalta, ajattelemalla positiivisia ajatuksia, ajattelet todennäköisemmin lisää positiivisia ajatuksia. Meidän joulukalenterimme on siis positiivisuuskalenteri, ihan itse tein! 🙂 Kirjoitamme mieheni kanssa joka päivä kyseisen päivän sydämeen jotain positiivista joko toisistamme tai yhteisestä elämästämme. Oi kuinka ihana niitä toisen kirjoittamia tekstejä onkaan lukea! Suosittelen tätä siis muillekin todella lämpimästi.

 

Meiltä kotoa löytyy tällainen joulukalenteri. Kirjoitamme joka päivä mieheni kanssa molemmat jonkin positiivisen asian sydämeen. <3
Meiltä kotoa löytyy tällainen joulukalenteri. Kirjoitamme joka päivä mieheni kanssa molemmat jonkin positiivisen asian sydämeen. ❤

 

Oikein ihanaa joulunodotusta sinulle! Muistathan käydä kommentoimassa Onnentunteen uusittuja kotisivuja, niin osallistut kahden hoitolahjakortin arvontaan (valittavana tunnin kasvohoito tai jalkahoito). Kommentoi tästä avautuvan blogitekstin kommenttikenttään.