Testissä kuntotestit ja mistä kaikki alkaa

Ensimmäinen kirjoitukseni aiheesta elämäntapamuutos alkaa nyt! Tässä aluksi hieman kertomusta siitä, mistä idea sai tällä kertaa alkunsa.

Olen siis Heidi, 33-vuotias kosmetologiyrittäjä Lassilasta, Helsingistä. Olen ollut dieetillä ja laihduttanut varmaan tuhat kertaa. En muista, olenko koskaan päässyt lopulliseen tavoitteeseeni, mikä se milloinkin on ollut. Sain vauvan kesäkuussa 2015 ja vauvan syntymän myötä mielessäni on alkanut muhia ajatus siitä, että haluan todellakin voida hyvin, olla energinen ja pysyä lapseni vauhdissa sekä jaksaa leikkiä lapseni kanssa hänen kasvaessaan. Tietenkään haavekuvat siitä, että näyttäisin hyvältä ja voisin käyttää pienempiä vaatekokoja, eivät ole kadonneet minnekään. Kuitenkin ajatuksena minulla on, että tällä kerralla lähdenkin kohottamaan kuntoani sekä muokkaamaan ruokavaliotani sellaiseksi, jota noudatan jatkossa aina, en vain laihdutuskuurin ajan.

Löysin tämän aivan ihanan muistivihkon, joka sopii mielestäni aivan mainiosti tähän muutokseeni
Löysin tämän aivan ihanan muistivihkon, joka sopii mielestäni aivan mainiosti tähän muutokseeni

Liikkuminen ei ole koskaan ollut minulle pakkopullaa, se vain on ollut todella kausiluonteista. Välillä olen saattanut liikkua seitsemänä päivänä viikossa ja kun  kyllästyminen iskee, en liiku ollenkaan moneen kuukauteen. Vauvan myötä olen alkanut nauttia mm. sauvakävelystä vielä enemmän kuin aikaisemmin, nykyäänhän se on myös sitä harvinaista omaa aikaani. Lenkin aikana ajatukset vaeltelevat sinne tänne ja saankin eniten ideoita tuolloin. Muistaakseni ajatus tästä  blogistakin on syntynyt Mätäjoen varrella! 🙂

Perustin kauneushoitolayritykseni syksyllä 2013. Kesän 201 3 aikana olin juuri laihduttanut viitisentoista kiloa liikkumalla kuusi kertaa viikossa ja tietysti syömällä terveellisesti ja säännöllisesti. Kun aloinkin yhtäkkiä tehdä töitä kuutena tai seitsemänä päivänä viikossa, 10-12 tuntia päivässä, jäi sekä liikunta että terveelliset ruokailutavat. Yhdeksältä illalla töistä kotiin palatessa ensimmäisenä ajatuksena ei ollut salaatin teko tai kanafileiden paisto, kun kukaan ei ollut ehtinyt edes käydä kaupassa eikä kotona siis ollut mitään ruokaa. Kiireisen vuoden illat kuluivatkin pitkälti pakastepizzaa ja roskaruokaa syöden ja samalla tietokoneen ääressä yritykseen liittyviä hommia tehden. Päivän aikana myös ruokailuvälit venyivät, mikä osaltaan vaikutti myös siihen, että iltaisin oli kiljuva nälkä.

Syksyllä 2014 eli n. vuosi yrityksen perustamisesta, kun tulin raskaaksi, painoin 99 kg! Painoa oli tullut siis vuoden aikana lisää 20 kg! Raskauden aikana olin jatkuvasti tosi väsynyt. Alun pahoinvoinnin aikana ei keittiössä olo paljon kiinnostanut ja loppuraskaudestakin sohva oli houkuttelevampi paikka. Väsymyksen vuoksi en myöskään jaksanut lähteä liikkeelle, vaikka tiesin, että se olisi parantanut oloa. Monta kuukautta siis vain haaveilin siitä, kun vauva syntyy ja pääsemme vaunulenkeille. Ihan heti vauvan syntymän jälkeen emme vaunujen kanssa ulos päässeet, mutta parikuukautisena vauva alkoi tottua vaunuissa oloon ja lenkkeily saattoi alkaa. Samoihin aikoihin aloitimme myös vauvajumpan, jossa olemme käyneet kaksi kertaa viikossa.

Tässä sitä siis ollaan ja näistä asetelmista lähdetään liikkeelle. Vauvani on nyt 4,5 kk ja olen siis kevyesti harrastanut liikuntaa n. kahden kuukauden ajan. Lisäksi harjoittelen syömään uuden ruokavalion mukaisesti viisi kertaa päivässä. En ole tähän mennessä seuraillut muita mittoja kuin tuota painoa, mutta kuten tämän aloitustekstin otsikkokin lupaa, ajattelin alkaa seuraamaan myös kuntoni kehitystä erilaisin testein. Kunnonkohotus on siis päätavoitteeni tässä elämäntapamuutoksessa ruokailutapojen muutosten ohella. Uskon, että näihin kahteen tavoitteeseen keskittymällä myös ulkomuodossa tapahtuu paljon muutoksia, siksi ajattelin tähän tekstiin kirjata ylös myös hieman mittoja itsestäni senttien ja kilojen muodossa.

7.11.2015:

paino: 87,6 kg

pituus: 171 cm

BMI: 29,96

vyötärö: 111 cm

reisi ylhäältä: 65 cm

käsivarsi ylhäältä: 37 cm

Tämän näköinen tyyppi katselee peilistä vastaan tällä hetkellä. Kuvia ottaessa kuvaaja käski välillä vähän päristellä (oikea alanurkka :D)
Tämän näköinen tyyppi katselee peilistä vastaan tällä hetkellä. Kuvia ottaessa kuvaaja käski välillä vähän päristellä huulia (oikea alanurkka :D)

Ja sitten niihin kuntotesteihin:

Olen valinnut kolme erilaista kuntotestiä ihan vain googlettamalla ”kuntotesti”. Olen tehnyt kahden kilometrin kävelytestin (UKK:n testi), lihaskuntotestin sekä intervallitestin.

Kuntotestin tekijän muistilista (löytyy myös osoitteesta http://www.huippukuntoon.fi/liikunta/testaa-kuntosi):

  • fyysisen suorituskyvyn kannalta optimaalisin suoritusajankohta on klo 9-13 välisenä aikana
  • testi on vertailtavuuden vuoksi hyvä tehdä aina samaan vuorokaudenaikaan ja  aina samalla tavalla
  • häiriötekijät tulee minimoida ennen testiä
  • Ateriointi vähintään kaksi tuntia ennen kuormituskoetta
  • eri testikerroilla kannattaa käyttää samoja testausvälineitä, viitearvotaulukoita ja samaa testaajaa

 

Kahden kilometrin kävelytesti (http://www.huippukuntoon.fi/liikunta/testaa-kuntosi):

lähdimme lauantaiaamuna koko perheen voimin Pirkkolan urheilupuistoon tekemään kahden kilometrin kävelytestiä sekä intervallitestiä. Kahden kilometrin kävelytesti on hyvä tehdä mitatulla radalla eli ei muuta kuin viisi kierrosta rataa ympäri mahdollisimman ripeästi. Itse huomasin, että kaksi kilometriä tuntui paljon pidemmältä matkalta tuollaista tylsää kierrosta kiertäessä. Tässä tulokset:

Aika: 17 min 24 s

Syke ”maaliin” tultaessa: 147 (saatoin ottaa pienen loppukirin, vaikka se ei ole tarkoituksellista…)

Ja sitten kuntotestin tulokseen. Ajan ja sykkeen lisäksi kaavaan tarvittiin siis painoindeksi sekä ikä. Kuntoindeksini oli laskelman mukaan 89.3, joka siis tarkoittaa, että fyysinen kuntoni on keskimääräistä matalampi. Tosin indeksissä rajana keskimääräiselle kunnolle on luku 90 eli en jäänyt kovin pitkälle tuosta. Olen tehnyt testin kerran aiemminkin järjestettynä, mutta en kokenut, että siitä silloin olisi tämän enempää irti saanut.

Kiva lauantaipäivän aloitus kuntotestien merkeissä Pirkkolan urheilupuistossa
Kiva lauantaipäivän aloitus kuntotestien merkeissä Pirkkolan urheilupuistossa

Lihaskuntotesti (http://www.ryhmaliikunta.fi/uutiset/kuntotesti-testaa-kuntotasosi-8-minuutissa/):

Tässä kuntotestissä tehtiin kahden minuutin ajan toistoja punnerruksissa, vatsalihaksissa ja kyykyissä. Suoritusten välillä pidettiin minuutin tauko. Tulokseni olivat: punnerruksia 25 toistoa, vatsalihaksia 40 toistoa ja kyykkyjä 43 toistoa. Yhteensä toistoja tuli 108 ja tulos kertoo näin:

”101-125 pistettä: Yrittäjä – yritystä löytyy, mutta tuloksista löytyisi vielä parannettavaa.”

Ja sen kyllä myös suorittaessa huomaa: parannettavaa löytyy! 🙂 Mutta tästä lähdetään….

Intervallitesti (http://kuntoplus.fi/treeni/kunto/tee-kuntotesti):

Tein intervallitestin kahden kilometrin kävelytestin jälkeen, pienen tauon pidettyäni. Melko pian huomasin, että ei ehkä kannata aloittaa tätä testiä kuitenkaan IHAN TÄYSILLÄ, muutaman kierroksen jälkeen olin jo aivan loppu. Kurkkuun sattui ja hengästyin aivan älyttömästi. Tässä testissä suuri apu on tsemppaavasta mittaajasta, itseä ainakin helpottaa tieto, kuinka monta spurttia on vielä jäljellä.

Sain testissä juostuksi matkaksi 901 metriä. Kuntoluvuksi kaavaan metrit sijoittamalla tuli 48,12, joka tarkoittaa erinomaista kuntoa! Voin sanoa, että testiä tehtäessä kunto ei TODELLAKAAN tuntunut erinomaiselta!

Sekä kahden kilometrin kävelytestin että intervallitestin suorittamisesta jäi sellainen olo, että kiva nähdä, miten kunnon saa kohoamaan seuraavaan testauskertaan mennessä. Vaikka intervallitestin mukaan kuntoni on erinomainen, on silti kiva mitata sitä juostun matkan määrää, paljonko sitä saa pidennettyä. Erona näissä kahdessa testissä oli se, että UKK:n kävelytestissä vaikutti niin paljon useampi muuttuja; aika, syke, painoindeksi sekä ikä kun taas intervallitestissä vaikutti vain matkan pituus ja ikä.

Ajattelin suorittaa nämä samat testit kahden kuukauden kuluttua uudelleen nähdäkseni, minkälainen muutos tuossa ajassa tapahtuu.

Olisin kiinnostunut kokeilemaan myös jonkun virallisemman tahon kuntotestiä, googlettelemalla en vain löytänyt äkkiseltään tästä lähialueelta sellaisen järjestäjää. Oletko itse osallistunut joskus kuntotestiin? Millainen testi oli ja kenen järjestämä se oli? Suosittelisitko sitä minulle/muille? Tai järjestätkö itse kuntotestejä?

Huomaathan myös, että kommentoimalla kauneushoitola Onnentunteen uusittuja kotisivuja, osallistut hoitolahjakorttien arvontaan. Laita kommenttisi tästä avautuvan blogitekstin kommentteihin! Onnea arvontaan! 🙂

Seuraavassa tekstissä aiheena elämäntapamuutos-tapaaminen, johon osallistuin marraskuun alussa.

Mainokset

6 thoughts on “Testissä kuntotestit ja mistä kaikki alkaa

  1. Hieno blogiavaus. Kannustan jatkamaan näin hyvällä asialla. Hyvinvointi ja terveys koskettaahan meitä
    kaikkia.

    Tykkää

  2. Selkeät hyvin informoivat kotisivut! Kiitos! Jos arpa osuu, jalkahoito voisi tehdä terää 🙂 Kiitos myös blogista, rohkeaa ja iloista omastaan jakamista nuori nainen, yrittäjä ja äiti. Kaikkea hyvää tähän kevääseen myös.
    t.Kirsi

    Liked by 1 henkilö

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

w

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s